top of page

תביעות ביטוח

3.jpg

לעיתים רוכשים אנשים סוגי פוליסות ביטוחי בריאות שונים מחברות ביטוח – ביטוח אובדן כושר עבודה, ביטוח סיעוד, ביטוח חיים, ביטוח נכות, ביטוח מחלות קשות, ביטוח תאונות אישיות, ביטוח חיים, ביטוח תאונות תלמידים וכיוצ"ב ומקיימים את חלקם בחוזה מול חברת הביטוח באמצעות תשלום פרמיות חודשיות לחברת הביטוח.

עם זאת, הרי שלעיתים בהגיע יום פקודה, מתחמקת חברת הביטוח מחובת קיום החוזה על ידה ודוחה את דרישות התשלום.

 

מערכת היחסים בין בעל הפוליסה לחברת הביטוח הינה מערכת יחסים חוזית עליה חל חוק חוזה הביטוח התשמ"א – 1981,  הוראות המפקח על הביטוח והפסיקה בנדון ותביעה לפי חוזה זה הינה תביעה כספית בהתחשב בחוזה הביטוח אשר נכרת בין הצדדים, כאשר על התובע להוכיח את קיום התנאים המזכים בביטוח ואילו חברת הביטוח מנגד טוענת לעיתים טענות המתייחסות לאי התקיימות תנאים אלו.

יצויין ראשית, כי על תביעה זו חלה התיישנות של 3 שנים ממועד ארוע הנזק, דהיינו – אם תחלוף תקופה זו ולא תוגש תביעה לבית המשפט במהלכה, יאבד הנפגע את זכויותיו על פי החוזה.

למבוטח עם זאת קיימות הגנות רבות בכדי להתמודד עם טענות חברות הביטוח ולכן אסור לומר נואש מלכתחילה וכדאי להתמודד עם הטענות באמצעות עו"ד העוסק בתחום כעו"ד אלדור-חורב.

יודגש כי העקרון המנחה את החוק, הנחיות המפקח על הביטוח והפסיקה הוא שיש לפרש את הפוליסה לטובת המבוטח ולכן צריך לבדוק מלכתחילה אם ניתן בכל זאת להחילה.

הסיבות לדחיית התביעה מתחלקות לכמה סוגים – בהיבט המשפטי או הרפואי, אך שניהם דורשים טיפול בבית משפט:

1. בהיבט המשפטי של הביטוח – טענות להעדר כיסוי ביטוחי מסיבות שונות:

בדרך כלל הטענה היא לאי גילוי נאות בעת הצהרת הבריאות – וטענה שלא היו מבטחים את המבוטח לו היו יודעים על בעיותיו וכי לפיכך אין כיסוי ביטוחי.

אנשים לא יודעים, אולם יש דרכים רבות להתמודד עם טענה זו: 
 

  1. לעיתים חברת הביטוח שואלת בהצהרת הבריאות שאלה גורפת הכורכת עניינים שונים בלי אבחנה ביניהם. במקרה כזה, מבחינת פרשנות הפוליסה ילכו לטובת המבוטח ככל שיכול שהתבלבל בתשובה עקב כך.
     

  2. לעיתים ניתן להוכיח שחברת הביטוח ידעה את המצב הרפואי לאשורו או שהיא זו שגרמה לכך שהתשובה באשר לעבר הרפואי היתה לא מלאה וכנה. יצויין כי סוכן הביטוח נחשב כשלוח של חברת הביטוח בעת עריכת החוזה ולפיכך ידיעתו היא ידיעת חברת הביטוח.
     

  3. יובהר כי לפי החוק, חברת הביטוח לא זכאית לטעון את הטענה לפיה לו היתה יודעת על מצבו הרפואי האמיתי של המבוטח קודם לביטוח, אשר לא גולה לה על ידו, לא היתה מבטחת אותו, אם עברו 3 שנים ממועד כריתת חוזה הביטוח והיא לא בטלה את הפוליסה בתקופה זו. לחברות הביטוח האמצעים לברר מה מצבו הרפואי של האדם, הן מקבלות כתב ויתור על סודיות רפואית ויכולות לעשות זאת, אבל פונות לבדיקה רק לאחר מקרה הביטוח.
    ההגנה של טענה לבטלות הפוליסה בהעדר גילוי נאות אם חלפו 3 שנים תוכל להתקבל רק אם חברת הביטוח תטען במכתב הדחייה שבעת שהמבוטח התקבל לביטוח הסתיר את עברו הרפואי בכוונת מרמה ותוכיח זאת.

     

  4. אם קרה מקרה הביטוח לפני שחברת הביטוח גילתה את מצבו הרפואי אשר לדעתה מסייג את מצבו ולא ביטלה את הפוליסה תהיה בכל זאת חברת הביטוח חייבת בדמי ביטוח מופחתים בשיעור יחסי שהוא כיחס בין דמי הביטוח שהיו משולמים לפי המצב האמיתו לבין דמי הביטוח המוסכמים והיא פטורה רק אם תוכיח כי התשובה ניתנה בכוונת מרמה או כי אף מבטח לא היה מתקשר עם המבוטח באותו חוזה. במקרה כזה יש לנהל את התיק מבחינה חיתומית.
     

בכל מקרה הרי שלעיתים טוענות חברות הביטוח כי מבוטח לא גילה להן על בעיה רפואית כשהצטרף לפוליסה, למרות שלא זו הבעיה שגרמה לארוע הביטוח. בהתאם לחוק, חברת הביטוח לא יכולה לטעון כי היא רשאית לבטל את הפוליסה אם הבעיה הרפואית לא השפיעה על מקרה הביטוח. אם זאת גם פה קיים סייג המרמה.

  1. לעיתים טוענות חברות הביטוח טענת התיישנות, שכן לפי חוק חוזה הביטוח תביעה מתיישנת תוך 3 שנים ממועד קרות מקרה הביטוח. הדבר נכון ככל שמדובר בפיצוי חד פעמי בגין ארוע מסויים כגון מענק נכות מתאונה לפי פוליסות תאונות אישיות, מענק חד פעמי לפי פוליסת ביטוח מחלות קשות, פיצוי בהתאם לביטוח חיים לאחר פטירת המבוטח וכיוצ"ב.עם זאת, אם לדוגמא מדובר בביטוח סיעודי ואדם מצוי במצב סיעודי כבר שנים ורק היום גילה במקרה שיש לו ביטוח סיעודי דרך קופת חולים לדוגמא, תביעתו לא התיישנה. בביטוח כזה, עילת הסיעוד, כמו העילה לאובדן כושר עבודה, היא עילת תביעה "מתחדשת" מדי חודש בחודשו ולכן גם אדם זה יוכל לתבוע היום מחברת הביטוח קבלת תשלומי סיעוד ל – 3 השנים האחרונות.​
     

  2. לעיתים יש טענה לביטול הפוליסה בהעדר תשלום

גם לעניין זה קיימים דרכים מפורשות בחוק בהן על חברת הביטוח לבטל פוליסה בהעדר תשלום ואם לא עשתה כן יכול כי הפוליסה תוכר ככזו קיימת (אך גם זאת בגבולות הסביר – לא סביר לדוגמא כי שנים אדם לא ישים לב כי אינו משלם עבור פוליסה ואז ידרוש לפיה תשלום).

4. בהיבט הרפואי של האדם גרידא: טענה כי מצבו הרפואי של המבוטח אינו תואם את תנאי הפוליסה ולפיכך אין

   לשלם לו פיצוי:
 

  1. כנגד מקרים ספציפיים כאמור ניתן להתמודד לגבי כל מקרה לגופו באמצעות חוות דעת רפואיות, חקירות רופאים והוכחת קיום התנאים לבית המשפט.
     

  2. לעיתים קיימת מחלוקת רפואית לגבי התנאים הנדרשים מבחינה רפואית בכדי לקבוע קיום מצב מזכה בפיצוי. חברת הביטוח יכולה לדוגמא לקבוע פיצוי בגין מחלה מסויימת, אך להוסיף תנאים בפוליסה לשם קבלת הפיצוי שאינם נדרשים כלל רפואית בכדי להכיר באדם כחולה במחלה. אף שאלה זו תתברר באמצעות חקירות רופאים.
     

  3. לעיתים חברות הביטוח טוענות כי מדובר בהחמרה רגילה של מצב רפואי קיים מלפני עריכת הביטוח ולפיכך זה מוחרג בפוליסה – שם לעיתים יש צורך להביא חוות דעת נגדית בעניין זה.

ברצוני להדגיש כי כאשר מקבל אדם מכתב דחייה אסור לו בתכלית האיסור להתחיל להתכתב עם חברת הביטוח ולנסות לשכנעה בצדקתו ללא יעוץ עו"ד. רוב הפעמים הדבר הנכון ביותר לעשות הוא להגיש תביעה. זאת שכן בהתאם להנחיות המפקח על הביטוח שקבלו תוקף מחייב בפסיקת בית המשפט העליון, נקבעה הלכה לפיה אסור לתת לחברת ביטוח להעלות טענות הגנה בבית משפט בכתב ההגנה שלה אשר לא הועלו על ידה במכתב או במכתבי הדחייה. על פי ההלכה, הרי שלחברות הביטוח די כסף וזמן להערך כך שתשובותיהן למבוטחים לא יהיו חלקיות אלא מבוססות ורציניות ובאופן שאדם ידע לקראת מה הוא הולך כשהוא מגיש תביעה ולכן לא ייתכן שיגיש תביעה ואז פתאום יטענו טענות אחרות. אם יקיים אדם התכתבות עם חברת הביטוח, יהיה בידן להוסיף טענות נוספות ששכחו קודם לכן ואז יהיה על הנפגע לנהל משפט יקר אף כנגד טענות אלו בבית המשפט!!!

 

אז בסופו של דבר – אם עברת ארוע רפואי קשה – כדאי להתייעץ תחילה עם סוכן הביטוח אם רכשת כיסוי ביטוחי  קודם לכן ולפנות לחברת הביטוח. במקרים רבים ישולמו הפיצויים דרך הסוכן. אבל אם קבלת מכתב דחייה, אל תאמר נואש והתייעץ מיד עם עו"ד מה ניתן לעשות. מומלץ עם זאת לא לחכות יותר מדי מחמת התיישנות קצרה!

יובהר כי האמור לעיל אינו מהווה יעוץ משפטי פרטני ומקצועי ואינו נועד להחליפו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או להימנעות מהם, ייתכן ובמידע חלו השמטות ו/או טעויות וכל המסמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד.

bottom of page